вторник, 15 октомври 2019 г.

Вeчеря на Капри

Тази снимка циркулира отдавна. Пише,че е правена някъде на Капри, не знам до каква степен е режисирана, но като съм виждал разни италиански местенца, сигурно е реална. Ако ми кажат: искаш ли да ти организираме една такава вечеря, но след това веднага ще трябва да умреш,  тутакси казвам: да, искам. После ще размисля и желанието ми делтовидно ще се разтече в куп въпроси:
- ще мога ли да избирам с кого ще съм на масата, че не с всеки искам?
- как ще разбера, че вечерята е към края си?
- кой ще дойде да ми каже да привършваме?
- а как точно ще умра след вечерята - на пълен ли стомах (което е вредно) или ще изчакат?
- ще има ли възможност за апелация (примерно, ако повърна изяденото пред свидетели, да не ме убиват)?
- кой ще знае за вечерята и за условието да умра след нея?
- няма ли, ако знаят, да ме гледат тъжно, а 3% даже да заплачат?
- няма ли това моето да им сговни прекарването (ако знаят)
- дали няма вариант да си организирам тази вечеря сам, без непременно да умирам?
- дали може да се предложи на някой друг да умре накрая, вместо мен (с информирано съгласие, естествено)?
- тия лимони да не вземат да ми падат на главата?
- мога ли да си откъсна един просто така?
- кога ще се състои вечерята, че не винаги мога?
- какво ще поднасят - какво ядене, а какво пиене?
- наистина ли нищо не се плаща?
- да не духа много от морето?
- ще мога ли да си говоря с хората, защото италианският ми е слаб (въпросът е факултативен)?
Както виждаме - обичайните въпроси от жив към живи, все едно няма да умирам и освен това, някак темата за смъртта постепенно се изхлузва. Въпросите също са прекалено много, може да се мине и само с един: Докога ще продължи вечерята?

неделя, 13 октомври 2019 г.

Мумии в гардероба

1. Защо никой не ми е казал, че институциите са създадени за да потискат импулсите на хората,  да не ги избива (прекалено) на магично мислене. В това няма нищо лошо - с митове си обясняваме всички възможни ситуации в ежедневието. Задачата на добре функциониращите елити е да създават такива институции и да ги поддържат в добра форма. При пробив (т.е. при шантави елити или при криза), магичното избликва и започва да заема неподобаващо голям обем в общественото пространство
2. Естествено, общностите регресират, превръщайки се в архипелаг от детски градини. Най-търсени стават страховите сюжети, защото кое дете не обича да играе на “искам да ме плашиш”. А кой уплашен родител няма да се уплаши за детето си, за кого още? А кой нефелен елит не мечтае да управлява чрез страх? С любов ли да управлява?
3. От друга страна, на планетата живеят към 8 милиарда човека, външно изглеждащи доста симпатично и безобидно. Не искам обаче да си представя, ако изведнъж всички те станат способни да мислят
4. Само да не се окаже мизантропия това

* Египет, 1860 г. Търговец на мумии

петък, 11 октомври 2019 г.

Успешен и дебилен

1. Наскоро прегледах книгата на известен гуру, оплодител на щастливци (лайф-коучинг, самоусъвършенстване), въпреки че хич не обичам неща като селф-хелп, коучинг и пр. Казва се “Неограничена власт или изкуството да владеем себе си” (“Unlimited Power: The New Science Of Personal Achievement”), на Антъни Робинс.  Мернах някъде, че има възможност да посетя и семинар за около 10 000 долара (door price). Помислих си: по-добре книгата - хем ще придобия неограничен пауър, хем ще спестя за нова китара и обектив и най-вече - ще овладея себе си, at least
2. Книгата започва еротично (прев. мой):
“Слушах за него от месеци. Казваха, че е млад, здрав, щастлив и успешен. Гледах го докато напускаше ТВ-студиото, докато консултираше президенти, видях го да дебатира с диетолози, да обучава мениджъри, да работи със спортисти и деца с увреждания. Изглеждаше невероятно щастлив и влюбен в жена си, докато пътуваха заедно по света. И когато приключиха, те се върнаха у дома в Сан Диего, в замъка си с изглед към Тихия океан. Как стана така, че това 25 годишно момче, с гимназия, можа да постигне толкова много за толкова кратко време? Как от лузър, с наднормено тегло и никакви перспективи, той се превърна в здрав, уважаван човек с отлични възможности за неограничен успех? И, което ме изуми най-много беше, че това съм аз! „Неговата“ история е моята собствена.” 
По нататък, Тони споделя, че ако следвате няколко прости принципа и вие ще станете такива (със замък в Сан Диего и др.)
3. Това ударно дебилно начало не е случайно, то филтрира аудиторията. Ако прочете този пасаж и не ви стане смешно или повръщателно и продължите четенето, значи ще могат да ви втъкнат и останалите 460 страници НЛП-глупотевини за “неограничената сила”(в българския превод е “власт”) и при късмет, защо не и някое TED-че или семинарче за десет хилки. Ако не сте издържали, защото бегом към vomitoriuma (стая за повръщане в Др. Рим) - значи не сте в таргетната аудитория, филтрирахме ви, пипъл, няма щастие за вас

* на сн.: Лондон, 1877 г. Джентълмени пият бира

събота, 28 септември 2019 г.

Бунюелови истории

1. Докато пише сценария на "Златния век"(1930), моят любимец Бунюел се скарва със съавтора си Дали, (на една вечеря опитва да удуши Гала - тогава жена на Елюар, но гадже на Д.). Филмът е скандален, свален е от екран (отново показан чак 1979), спонсорът - виконт Шарл дьо Ньоай* е заплашен с отлъчване от Църквата и как няма - във финала, след масивен цитат на дьо Сад, ("120-те дни на Содом") се появяват четирима персонажи, като един от тях силно напомня  Христос**. Майката на дьо Ньоай му забранява да движи с Бунюел и иска да ходи при Папата за прошка
2. Така финансирането на следващия филм - „Урдите, земя без хляб“- (1932) за хората в бедната Естремадура, закъсва. Не щеш ли, друг приятел - анархистът, художник и поет Рамон Асин печели от Коледна лотария и вместо да зарадва домашните си, дава парите на Бунюел. Поредният сюр - богаташки син-левичар ще снима филм за бедните***
3. Като начало, Бунюел купува кола ("за повече комфорт при снимките"). Бюджетът намалява с четвърт, Рамон се натъжава. После, Бунюел изписва от Париж оператора Ели Лотар с асистента му и за по-бързо, им плаща такси до Урдес, Рамон е огорчен по-силно
4. Особено приятно е, като четеш какви съмнителни от днешно гледище (бих казал непозволени) неща прави Бунюел при заснемането на някои сцени. За красивия обичай, "ергени яздят и откъсват главата на петел", Бунюел купува птицата и наема човек да разиграе сцената (самият Бунюел има патологичен страх от петли). При имитацията на коза, падаща от скала в пропастта, Бунюел просто я застрелва. Да не говорим за магарето, което по сценарий трябва да бъде жилено от пчели до смърт. Какво папие-маше, какви комбинирани снимки - Бунюел купува болно магаре и разрушава няколко кошера до него, насъсквайки по този начин жълто-черните стингери да го нападнат
5. Филмът завършва с фразата на беззъба старица: "Нищо не обнадеждава така, както мисълта за смъртта или четенето на Аве Мария", което си е Бекет-Йонеско отвсякъде
6. Филмът, естествено също е бил забранен за показване до 1965
_____________
* Виконтът има прекрасен навик - ежегодно поръчва филм за ЧРД на жена си. В случая, финансира Бунюел за филм какъвто сам си реши
** В "120-те дни на Содом", дьо Сад описва четирима развратници (аристократ, епископ, банкер и съдия), които се затварят в замък, за да изпитат най-висша сексуална наслада достъпна само в контекста на оргия. Екипът е отличен - 38 млади мъже и девойки, и 4 съдържателки на публични домове, които ще разказват възбуждащи истории
*** Но пък, да си спомним във "Виридиана" - каква прекрасна визуализация на вечния ляв блян - богатите си делкат парите с бедните и заживяват в любов и съгласие. Героинята настанява в имението си група просяци, след известно време те се пропиват, беснеят и вандалстват на фона на Хендел. На изпроводяк, за всеки случай се опитват да изнасилят благодетелката си
**** сн.: скрийншот от "Златният век"

петък, 20 септември 2019 г.

Twiggy

Туиги, дето в 60-те подсказа на жените пътя към анорексията, вчера стана на 70

четвъртък, 19 септември 2019 г.

Оптики

1. Както някой (дано Лец) е казал: “Трудно е да останеш вежлив, когато знаеш, че си прав”. В политкоректните текстове е написано, че мнението на опонента, както и самият опонент следва да се уважават. Естествено, ако беседвам с Анаксимандър на агората и весталки в бяло ни поднасят фрапе, това работи. Но ако спориш с някого, дето се питаш защо е трябвало зиготата да се дели за да получим това, тогава е съвсем друго.
2. Възприемам се не като мек, а по-скоро като достатъчно толерантен човек - в подходяща среда мога да премълча и простя на събеседника си неща като астро-таро, екокафе, прочистване на организма от шлаки (ако ще използваме металургични термини, по ми харесва "сгурия"), че чак до фейк-цитати на Фройд/Юнг или съмнителните афоризми на Ошо/Дънов
3. От друга страна, ще слушам и няма да се изнервям, ако той: 
- се отнася критично, а не сектантски към доминантите си
- прави връзки - ако ще говори за астрология, да каже нещо и за конфирмейшън байъса, ако ще твърди, че 2+2 е 5, да ме светне как е възникнала идеята за числата и т.н.
Не е ли прекрасно - от трийсетината мои учители имам само трима любими - те единствени преподаваха нелинейно, т.е. правеха връзки - силни, слаби, всякакви
4. Асоциирайки по-нататък, ми хрумна, че на принципа “Всяко мнение е еднакво ценно” може да се базира и една нова медицина. Ще е краудсорсинг - пациентът си описва симптомите в някаква социална мрежа (форум), читателите проверяват в интернет (все пак, не са медици) и му слагат диагноза. Пациентът разпечатва мненията (несъмнено интердисциплинарни) и отива на лекар. Последният, без да се дразни, (молим те, Божко!), му назначава лечение. Някои ще се подобрят, други ще се влошат. 
5. Ако влошен дойде да си иска полагащото му се подобрение, ще му кажа: не те чувам, просто не те чувам. Ако пита защо, ще му кажа: щото слушам музиката на сферите и малко джаз

* фото: Mario Lasalandra