четвъртък, 24 септември 2020 г.

Чума от бубонки

1. Понякога кажеш някоя безсмислица само заради драматургията, примерно: "Сврачка закусва с отровни бубонки" и като почнат да ти уточняват - ама те не ядат отровни бубонки, да не е черен бъз, ама той не е отровен, ама той не е черен, а каква е тая сврачка и т.н. А си казал фразата, изключително само за да употребиш думата "бубонки", която от незнайни дълбини ти се е появила и ти е легнала на сърцето, и искаш нетърпимо да я изкажеш
2. Както някой би отбелязал - какво е думата - куп понятия без капка смисъл, но като почнат да си взаимодействат, майко мила! А когато (често) ми се употребява някаква дума, в случая "бубонка" и то така, че и друг да я чуе, как да процедирам?
3. Лесно е - тръгва се от думата, обвива се тя в някаква не прекалено безсмислена или сюр, граматически правилна фраза и си готов. Недай си боже някой да почне да изследва сложно-подчинеността, лексикално-гнездовостта, че понякога и субектност и търсят. Копеленца, за субектност аз мило и драго давам цял живот без умора,  искам малко чил, нека просто да произнеса безсмислената си фраза с любимата дума в нея (бубонка)
4. Иначе - и аз обичам Чоран и даже понякога започвам да го уча наизуст, за да мога като ме попитат нещо и аз да излъча чоранова фраза и те да си кажат "бахти пробива, бахти газлайтинга!" Така е, докато не откриеш, че и той, пичът пробива мощно по същия начин. Защо тогава да го наизустявам? Както казва молиеровият Журден: "Какво!? Значи аз четиридесет години вече говоря в проза без да знам?"
5. Ясно е, че ще продължа да започвам от думата, смисълът си нагласяйте сами, молим. Така ще имам и повече време да наизустявам Пиндар

Пиндар, Първа Питийска ода

Ако човек умее да говори
точно и стегне
във сбита форма изпитаното,
той ще избягва укорите
на людете. Защото
пагубното пресищане
притъпява острието на очакването.

Не дразни нищо друго повече
и не засяга хората в душата им
от туй, да слушат за славата на другите.

Но по-добра е завистта, не съжалението.

(прев. Борислав Георгиев)
***
* Ил.: pulpbrother. "Преди да Ви снимам, бихте ли ми казали кой град харесвате най-много: Содом или Гомор?"

Няма коментари:

Публикуване на коментар