събота, 4 юли 2015 г.

Фрагменти от 4-ти юли

1. Всички теории, че някой станал лош /невротик, луд, наркоман, престъпник/, защото не получил достатъчно любов в живота си, са с презумпцията, че си седя на един стол, чакам си любовта и при късмет идват едни добряци и ми дават - понякога много, понякога малко, а ако са катили - хич. Лошо, Седларов.
2. Ето какво ти трябва докато седиш на стола и чакаш да стане сделката: 
- да можеш да дадеш знак, че я искаш
- да имаш отворени и фино настроени сетива за да я усетиш 
- да можеш да се справиш с нея като я получиш, за да не те смачка, ако е много, а ти си хилка
- да дадеш знак, че и ти имаш нещо в замяна
- да си се научил как да благодариш за нея
Има и още, но не сега. Ако си затворен, гледаш тъпо и други липси, вероятно няма да те насилват прекалено и любовта ще отиде при друг. Така е, когато не умееш да правиш любов с ближния.
3. Основният резултат от ходене по лекари, както всеки знае, е натрупване на съмнения. И как иначе, богът на здравето Асклепий има седем деца. Четири момичета /понякога слагат и пето/ - Хигия /на чистотата/, Панацея /на лекарствата/, Ясо /на изцелението/, Аглая /на разкоша, не знам защо/. Момчетата са Подалирий /терапия/, Телесфор /водещ до добър изход/ и Махаон /хирургия/. Допускам, че лекарите, преди да вземат решение, несъзнавано те прекарват през целия пантеон. Много мнения - много съмнения.
4. На испански бира е "cerveza" /сервеса/, а череша е "cereza" /сереса/. Подозирам, че в испанските кръчми често ще видиш нелепи картини на мъже стоящи пред халба череши и други, с чиния бира. Проблемът възниква само след определена степен на опиване, когато дикцията се влоши. Това е само хипотеза -  освен в Саламанка /магистратура по Дон Кихот/, не съм бил в Испания.

* на сн.: богинка в гръцки двор /Пилио/

сряда, 1 юли 2015 г.

Астрономия - деца-индиго - божествени цигулки

1. Потърсих в Гугъл кога и къде в небето ще мога да наблюдавам и евент. снимам, съединението Венера - Юпитер. Само трите първи резултата бяха астрономически, всичко останало беше астрология - Витлеемска звезда, транзит на Юпитер, транзитиращи и натални планети, тригони, секстили, любовните блянове се сбъдват и т.н. Нямам нищо против астрологията /в психологическия и сегмент/, но си казвам: баси, толкова ли са зле нещата.
2. Една интересна статия /англ./ ТУК за градските легенди в образованието - за особената компютърна надареност на новото поколение. Никакви доказателства за преобладаването на "мултитаскинг", "дигитално надарени /"digital natives"/ и т.н. дечица, стигнали до гениалността чрез постоянното вперване в смартфона си и постване на селфита във ФБ. Т.е., има и такива и онакива и всякакви, както винаги е имало. Има и неутешителни неща - това, че светкавично пишат по екранчетата и други учудващи компютърни умения е супер, но според изследователите, повечето не могат ефективно да използват извлечената информация и най-важното - не знаят защо им е. Но не мога да отрека, че са гении да ти поръчат фанелка по интернет.
3. Вадим Репин /световноизвестен цигулар/ за инструмента си:
"Гуарнери винаги ми е бил слабост и вече много години свиря с цигулки на този майстор. Трудно е да се обясни разликата между цигулките на Страдивариус и на Гуарнери с думи, но главното мисля, е в подхода към звукоизвличането. Цигулките на Страдивариус са неземно красиви, имат божествен звук, витаят в облаците. Затова ми се струва, че неговите инструменти с красотата и благородството си в някаква степен ти диктуват условията на изпълнението. При Гуарнери пък, освен тези качества има и голям радиус от нюанси в посока на "некрасивото", т.е. ако трябва да се "излае" или да се предадат някакви по-приземени човешки чувства, цигулките му са незаменими.

* фото: Стенли Грийн

петък, 19 юни 2015 г.

Децата на децата ни

1. Бебето на Бояна /Делян/ се научи да реве като Джо Кокър сравнително отдавна. С лекота докарва същата плътна, конячена бленда с фалцет в по-високите регистри. После вкара и няколко ръмжащи /граул/ техники от ранния Луис Армстронг и концертите станаха неудържимо примамващи. Днес, с учудване наблюдавам, че е усвоил и уа-уа ефекта на Майлсовия тромпет от джаз-рок периода му. Не са ли прекрасни тези преходи?
2. Бебето на Доротея /Сашо/, като един невинен чистофайник, постоянно се опитваше да изтрие маскировъчните петна на бермудите ми с тоалетна хартия. Понеже това ми се стори абсолютно креативно в своята невъзможност, започнах да го каня да го прави по-често, дори му дадох специално парцалче. Тогава обаче, Александринът усети недостойното ми желание да го сизифизирам /глагол от "Сизиф" - аз сизифизирам, ти сизифизираш, етц./, и изгуби интерес към процедурата. Успях да заснема това нещо в последния момент.
3. Изключително приятни момчета са, честен кръст.

* на сн.: диверсификаторът

четвъртък, 18 юни 2015 г.

Страст и слабоумие /фрагменти/

1. Една девойка поискала да и татуират "Аз обичам Едикого си", но да е на иврит - графиката му им действа възбуждащо. За целта използвала софтуерния преводач "Вавилон". Полученият текст занесла на татуировец и той го извезал на гръбчето и. Сега вече, ако евреин видел гърба и, щял да прочете: "Вавилон" е един от водещите в света софтуерни преводачи".
2. Дъглас Коупланд от "Докато приятелката ми е в кома":
"Доколкото съм разбрал от собствен опит, на двайсет години, човек вече със сигурност знае, че няма да стане рок-звезда. Към двадесет и петата си година, може би ще усети, че стоматолог или учен, също няма да стане. А на тридесет, към теб започва да се прокрадва тъмнината и ти започваш да се питаш дали ще успееш поне да се реализираш, даже без да споменаваме успех или богатство. На тридесет и пет вече като цяло ти е ясно с какво ще се занимаваш през останалият си живот. Човек се примирява със съдбата си."
3. Чух за някакъв експеримент на канадски тв-новинари, мъж и жена. Цяла година мъжът излизал в ефир с един и същ костюм, а жената си сменяла тоалетите често. За нейната външност непрекъснато имало коментари и претенции по форумите, а за мъжа никой нищо не промълвил. Е, всеки знае - мъжът повече му слушат, жената повече и гледат.
4. Даниел Пенак:
"Колко бързо у хората изчезва цялата им христианска благост - фют! и ето - братята и сестрите вече скачат с цялата останала тълпа: "Убий! Убий! Убий!". И опитай да различиш в тази тълпа вярващия от обсебения...
Основният проблем при светците е, че светостта им като правило не стига за целия ден."
5. Вилхелм Райх за ранната психоаналитична техника:
"Понякога у пациента с часове не се появяваха асоциации и на аналитиците им се налагаше да пушат непрекъснато, за да не заспят."

* на сн.: знак

петък, 12 юни 2015 г.

Камуфлаж-Колумб-Барселона-Фройд-преходи

1. В любимия ми магазин "Камуфлаж" като разглеждах маниашките дрехи и оборудване, харесах едни часовници и попитах за цените. 
- Не те съветвам, свойски ми сподели момчето. Наистина, тези модели имат балистичен калкулатор, но аз ще ти покажа друг - с джипиес, компас, мери крачки, пулс и всичко каквото се сетиш. Единственият минус е, че той няма балистичен калкулатор. Но, ако не ползваш оптика при стрелба, не ти и трябва.
Бяхме с Роси. Не знам как изглеждахме отвън, но явно ни взе за застаряваща двойка килъри.
2. Точно по това време преди година се шматкахме из Барселона и гледахме очаровани, как вместо обичайните улични врабчета, високо под дърветата прелитат шарени папагалчета. Стрелкаха се бързо като халюцинации, като мечти-светкавици - зелени, жълти, червени. Колумб, търсейки Индиите, смятал, че има три сигурни критерия, дали на поредния новооткрит остров ще има така желаното злато и подправки: климатът да е много горещ, туземците да са тъмнокожи и да има папагали. /"Завладяването на Америка. Въпросът за другия",  Цв. Тодоров/. В Барселона бяха изпълнени и трите критерия: освен папагалките, беше много горещо и имаше синьочерни негри продаващи маркови очила и чанти.
3. Купих си една странна книга "Freud's art. Psychoanalysis retold", от Джанет Сейърс /Sayers/, психоложка от Тависток. Колкото и да я четох, не можах да схвана защо е написана тази книга. Очевидно авторката е искала да представи психоанализата чрез визията на художници или на пациенти-художници. Всичко беше омесено по такъв прелестен артистично-небрежен начин, че имах чувството, че ще се побъркам. 
4. О, аз съм отминал стадия на учудването, когато много добри специалисти в нещо, внезапно сменят темата и се впуснат да правят литературни пробиви в съвсем други области под крилото на нещото наречено "мултидисциплинарност". 
5. Имам неприятната увереност, че човек постигнал дълбочина в конкретна област си е силен именно в нея и няма никаква гаранция, че прозренията му автоматично ще се пренесат в друга такава. Математик, който ми светва за лингвистиката или ядрен физик, обясняващ ми "скритата история на човечеството" са ми гъделичкащо лековати и единствено достойни за научно порно в стил ТЕД - възбужда, но после пак си сам. 
6. Мисля, че има едно изключение - гениите, но там млъквам.

* на сн.: Александрин, паун и едно непознато момиче

събота, 30 май 2015 г.

Халкидики сега

Тук има десет снимки от Гърция, правени току що /Халкидики - Ситония, по-далече надолу ме мързеше да карам/. Личната ми рецепта за ходене на море? Нямам тайни:
1. Да не е в България
2. Да няма българи наоколо
3. Извън сийзън /не е задължително/

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

вторник, 26 май 2015 г.

Циолковски

1. Когато бях дитенци, в училище у́мреха да ни убеждават, че всички световни изобретения са направени от руснаци. Парна машина - Ползунов /Уат/, самолет - Можайски /братя Райт/, радио - Попов /Маркони/, електрическа крушка - некой си Яблочков /Едисън/. А защо не са ги произвели самите те? O, царското правителство - тези изтънчени, реакционни мръсници, е пречело на славните инвентъри. Капиталистите, не по-малки гадове, веднага са внедрявали изобретенията, но не за радост на работника/селянина, а за да вземат добавената стойност /ДДС-то, пари прим, пари секон, пари терц, пари кварт, етц/, т.е. за кефа на богатите. 
2. Циолковски до 17-та, правел в двора си неработещи макети на дирижабли, извел грешно няколко физически формули, които вече били изведени, пишел книжки, тормозел семейството си и като цяло докарвал поведение на селския луд. С трактатите си облъчвал Императорското техническо общество, а те реагирали с "Басикефа!" и нищо. Опитвал се да разбере и принципа на реактивния двигател, но не успял - предложил да се постави тръба на колела и да се пусне от баира, при което, въздушната струя минаваща през нея, щяла да създаде реактивна тяга и тръбата ще се движела вечно.
3. След 17-та, на болшевиците спешно им потрябвали нови фешън икони и Циолковски /тогава на 60/ в кюпа с Мичуринци, Павловци, етц., е бил издигнат в ранг "създател на ракетостроенето и научния космизъм". В действителност, първото е чист сай-фикшън, а второто са заплетени псевдофилософски резонации с елементи на вулгарна евгеника.
4. Пример от едното:
"Трябва да се изстрелят едновременно 512 различни ракети, които да се управляват от 512 пилота. Когато горивото намалее наполовина, ракетите трябва да се срещнат две по две и едната половина да прелее остатъка от горивото си в другата. Празните ракети с пилотите падат, а останалите летят до преполовяване на горивото, след което - отново се сдвояват, преливат си и т.н. До Космоса стига една ракета с един пилот."
5. Пример от другото:
"Когато човек умре, неговите атоми се разсейват по цялата вселена, след което се заселват в някое друго живо същество. Ако умрялото същество е било щастливо, значи и атомите ще са щастливи и новият живот на съществото ще е щастлив. Ако атомите са нещастни - обратното. Задачата на човечеството е да унищожи целия нещастен живот на земята и в космоса. Трябва да се убият болните, инвалидите, слабоумните, несъзнателните, дивите и домашните животни и насекомите."
"...Жените ще се оплождат изкуствено от висши мъже, без тяхното участие. Полученото потомство отново се опложда от висш мъж и теоретично, петото поколение вече ще е почти съвършено.
Всички низши животни и несъвършени хора, като инвалиди и престъпници не трябва да съществуват. Те умират без потомство, тихо и щастливо."

За изследователите - един от архивите на Циолковски

* на сн.: Луи дьо Фюнес и синът му Оливие на снимките на Фантомас /1965/